Canonical – Co to jest i jakie są jego zastosowania?

Canonical – Co to jest i jakie są jego zastosowania?

Symfonyfony.org, WordPress, Magento czy PrestaShop, to tylko kilka przykładów popularnych systemów CMS, które funkcjonują na rynku internetowym. Właściciele stron internetowych korzystają z nich, aby móc łatwiej zarządzać treścią i tworzyć teksty, zdjęcia czy filmy. Jednak, by strony działały prawidłowo i były lepiej pozycjonowane przez wyszukiwarki, należy zwrócić uwagę na takie zagadnienia jak URL i tag canonical.

Canonical – pojęcie

Słowo „canonical” pochodzi od angielskiego terminu „canon”, czyli „reguła”. W kontekście SEO, tag canonical to instrukcja dla robotów Google (i innych wyszukiwarek), które określa, który z adresów URL ma być uznany za oryginalny, a które są tylko jego wariacjami.

W większości przypadków fakt, że na jedną stronę wchodzą userzy pod różnymi adresami jest wynikiem sytuacji, w której tworzyliśmy linki z niepoprawnymi parametrami, korzystaliśmy z dodawarki treści czy też systemu sortowania.

Zastosowanie tagu canonical

Tag canonical to odpowiedź na problem powielonych stron. Zastosowanie tagu powoduje, że wyszukiwarka traktuje każdą wersję strony (z oryginalnym parametrem lub bez) jako jednoczesną, a nie oddzielną. Oznacza to, że strona bazowa – jako jedyna – ma szansę na najlepsze pozycjonowanie. W dodatku, zamiast jednego uznawanego przez wyszukiwarkę wyniku, w wynikach Google będe widoczne kilka, które nie sąsiadują ze sobą, co sugeruje, że mamy podwójne treści.

Canonical – zastosowania

Tag canonical ma wiele zastosowań. Na przykład, jeśli na stronie głównej mamy artykuły pogrupowane według kategorii, to lepiej dodawać w tagu sukcesywnie kolejne zapytania do bazy danych, niż tworzyć letkę na której są „same-poczdamiziaczki-0”. W ten sam sposób powinno postępować się przy tworzeniu stron chronionych przez hasło.

Kolejnym zastosowaniem jest uniknięcie problemów z duplikatami treści czyli z występowaniem na stronie więcej niż jednej identycznej strony. Szczególnie ważne jest to w przypadku sklepów internetowych, gdzie wiele kategorii i produktów może być bardzo podobnych.

Podsumowanie

Tag canonical to narzędzie, które ułatwia identyfikację oryginalnej strony przez wyszukiwarki. Wprowadzenie go na stronie internetowej podnosi jej jakość i uodparnia ją na powielone treści, co przekłada się na lepsze pozycjonowanie w Google. Dlatego warto korzystać z tego narzędzia i stosować w pozycjonowaniu stron.

Udostępnij

Popularne posty

Tagi